Kelas Pemulihan Khas memerlukan perancangan dan susun atur pendekatan dan teknik yang berbeza dari kelas perdana. Ia juga memerlukan pendekatan yang berbeza dengan kelas Pendidikan Khas. Rancangan Pengajaran Pemulihan Khas harus dibuat berdasarkan kebolehan murid yang pelbagai. Pada kebiasaannya, RPH Pemulihan Khas dibuat berdasarkan kumpulan seperti contoh berikut:-
NAMA GURU : LIM AH KAI
TARIKH : 9.9.2011
TARIKH : 9.9.2011
MATAPELAJAR : BAHASA MALAYSIA
HARI : JUMAAT
HARI : JUMAAT
KELAS : 2 TEKUN
BIL. MURID : 5 ORANG
BIL. MURID : 5 ORANG
MASA : 9.00-10. PAGI
UMUR : 8 TAHUN
UMUR : 8 TAHUN
KUMPULAN | WAJA | SAGA |
NAMA MURID | AHMAD LATIF GILBERT SETIN RAMIAH BIKUL | AMINAH SAIDI RANDIA JOHN |
KEMAHIRAN | Perkataan KVKV | Perkataan VKV |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran murid dapat: 1. Mengeja perkataan KVKV dengan betul. 2. Memadankan perkataan KVKV dengan gambar yang betul. | Pada akhir pelajaran murid dapat: a. Membatangkan suku kata VKV dengan betul. b. Mengeja perkataan VKV dengan betul |
ISI PELAJARAN | Baju, dadu, roti, sudu, lori | Alu, api, ibu, ulu, ubi |
PENGETAHUAN SEDIA ADA | Murid telah mengenal dan dapat membunyikan suku kata KV | Murid telah menguasai perkataan KVKV |
PENERAPAN NILAI | Rajin dan bekerjasama | |
BAHAN BANTU MENGAJAR | Slaid power point (gambar dan perkataan Kad imbasan Kad gambar Kad suku kata Kad permainan Domino (ayat dan perkataan Lembaran kerja | |
KANDUNGAN | KUMPULAN WAJA | KUMPULAN SAGA |
SET INDUKSI | ||
LANGKAH 1 ( 15 Minit) | 1. Murid menyebut nama gambar yang ditujukkan di slaid power point. 2. Murid mengeja perkataan berdasarkan gambar yang ditunjukkan di slaid dengan bimbingan guru. 3. Murid membaca perkataan yang ditayangkan. 4. Murid mengambil suku kata berdasarkan gambar yang dipilih oleh rakan dan membacanya. | 1. Murid bermain ‘Domino’ dari perkataan ‘KVKV’ a. Gambar dan perkataan b. Gambar dan ayat |
LANGKAH 2 (15 Minit) | Latihan 1. Murid membuat latihan bertulis a. Memadankan gambar dengan perkataan b. Menulis perkataan berdasarkan gambar 2. Murid membuat latihan di komputer | Pengajaran 1. Murid menyebut nama gambar yang ditunjukkan di slaid power point. 2. Murid mengeja perkataan berdasarkan gambar dengan bimbiungan guru. 3. Murid membunyikan suku kata yang dieja oleh guru. 4. Murid membaca perkataan: Api, alu, ibu, ulu, ubi 5. Murid mengeja dan menyebut perkataan berdasarkan gambar yang dipilih oleh rakan. |
LANGKAH 3 (15 Minit) | Permainan 1. Murid bermain ‘DOMINO’ dari perkataan KVKV | Latihan 1. Murid membuat latihan bertulis a. Memadankan gambar dengan perkataan b. Menulis perkataan berdasarkan gambar. 2. Murid membuat latihan interaktif di computer. |
PENUTUP (7 Minit) | Murid menyetakan perkataan yang telah mereka pelajari. Murid menyanyikan perkataan yang dipelajari dengan iringan muzik ‘Chicken Dance’ Guru memberikan token kepada murid yang telah menyiapkan tugasan yang diberikan. |
No comments:
Post a Comment